close

Sekretesspolicy



RCL CRUISES LTD.

Välkommen ombord! Här är vår sekretesspolicy. Här förklaras hur RCL Cruises Ltd använder personliga data – data genom vilka du identifieras som person – för att göra kryssningen så trevlig som möjligt.  Här berättas vilken information om dig vi samlar in, vad vi gör med den och vilka rättigheter som gäller.

Sekretessen är oerhört viktig för oss. Vi vill vara så ärliga som möjligt om hur vi använder dina personliga data.  Här följer några huvudpunkter.  Läs hela sekretesspolicyn nedan för att fördjupa kunskaperna.

    

1. Huvudpunkter

(a) Sekretessen är viktig – Vi vill att du förstår hur vi använder dina personliga data, hur vi skyddar dem och vilka rättigheter du har.

(b) Vi samlar in data om dig  – När du registrerar dig på vår webbplats eller bokar biljett, samlar vi in kontaktinformation och andra personliga uppgifter. Ibland kan det röra sig om känsliga personliga data, t.ex. sjukvårdsinformation, information om bokningar och hur du reser med oss, reseprofil, marknadspreferenser samt hur du använder vår webbplats och samverkar med våra emejl. Läs vidare.

(c) Vi använder dina data för att skicka information om våra kryssningar  – Med din tillåtelse skickar vi marknadsföringsemejl.  Du kan alltid välja att inte vara med.  Läs vidare.

(d) Vi använder datan för att ta reda på vad du kan tänkas vara intresserad av, så att våra emejl och erbjudanden blir relevanta för just dig  – Vi gör detta genom att skapa en profil efter hur du brukar resa och vad du är intresserad av när det gäller resor. Läs vidare.

(e) Vi behöver datan för att göra det så trevligt som möjligt för dig ombord  – När du bokar biljett behöver vi datan för att ge dig en fantastisk kryssning.  Vi behandlar även datan för kundservice, marknadsföring och när bestämmelserna kräver detta.  Läs vidare.

(f) Vi behöver kunna dela datan med samarbetspartners runt om i världen, för att kunna erbjuda dig våra tjänster – Royal Caribbean är ett globalt företag. Vi delar personliga data med andra företag i vår koncern och våra serviceleverantörer, inklusive i USA där datan lagras. Vi väljer serviceleverantörerna noga. Vi ser till att dessa skyddar personliga data.   Läs vidare.

(g) Du har alltid själv kontroll över datan – Du kan be om tillträde till personliga data, be oss att rätta felaktiga uppgifter och under vissa omständigheter ta bort data.  Du kan också protestera mot hur vi använder datan eller välja att inte vara med i personanpassad marknadsföring. Läs vidare.

  

2. Innehåll

Vem ansvarar för personliga data?
Vilka personliga data samlar vi in eller tar emot?
Hur vi använder dina personliga data och vem vi delar dem med
Direkt marknadsföring
Profilering och personanpassad marknadsföring
Cookies och annan spårningsteknik
Internationell överföring av personliga data
Juridisk grund för användande av personliga data och legitima intressen
Datalagring
Rättigheter
Kontakta oss med klagomål

   

3. Vem ansvarar för personliga data?

3.1 När vi säger Royal Caribbean, “vi” eller “oss” i sekretesspolicyn, menar vi RCL Cruises Ltd för RCL Cruises Ltd UK Swedish Filial, Svetsarvägen 15, 2tr, SE-171 41 Solna, Sweden, filial till RCL Cruises Ltd, med adress Building 3, The Heights, Brooklands, Weybridge, Surrey KT13 0NY, United Kingdom.  Klicka här om andra sätt att kontakta oss.Vi är datacontroller för personliga data.I enlighet med europeisk dataskyddslagstiftning betyder det att vi bestämmer hur och för vilka ändamål vi använder personliga data.Vi nämner även i policyn Royal Caribbean International - moderbolaget, Royal Caribbean Cruises Ltd., med adress 1050 Caribbean Way, Miami, FL 33132-2096.

    

4. Vilka personliga data samlar vi in eller tar emot?



Kategorier för personliga data När/hur vi får tillgång till datan
Personuppgifter, kontaktinformation, ID och betalningsinformation  - Fullständigt namn och kontaktinformation (förnamn, mellannamn, efternamn, titel, emejladress, land för hemvist), ålder, födelsedatum, kön, passinformation och betalkortsinformation Du överlämnar viss information av det här slaget om du registrerar dig för att få emejl av oss, går med i lojalitetsprogram eller bokar kryssning på denna webbplats. Du kanske även överlämnar information om du kontaktar ett av våra callcenters. När du bokar biljett hos researrangör eller en av våra samarbetspartners, får vi eventuellt information av dessa.
Känsliga personliga data – Vi får samla in information med anknytning till hälsa eller sjukdomar, inklusive information om eventuella krav gällande handikapp, allergier och annat hälsorelaterat. Vi får även samla in information om matpreferenser, vilket eventuellt innehåller information om allergier och andra matkrav, samt ibland information om religion eller tro. Du överlämnar viss information av det här slaget genom att berätta om sjuktillstånd när du bokar biljett och/eller begär handikappstjänster av olika slag. Du överlämnar eventuellt även information om du kontaktar ett av våra callcenters. Bokar du biljett hos researrangör eller samarbetspartner, får vi eventuellt information av dessa.
Information om lojalitetskonton – Ett unikt ID för ditt lojalitetskonto, poängantal, kontoaktivitet och lojalitetsnivå Vi skapar sådan information åt dig när du går med i ett lojalitetsprogram och uppdaterar den när poäng sätts in på ett lojalitetskonto, efter bokning och andra aktiviteter 
Bokningsinformation - Information om tidigare och kommande bokningar hos oss (inklusive boknings-ID, kryssningstyp, kryssningsdatum, passagerare i en bokning, destination, resans längd, pris betalt och bokningsdatum) Vi sammanställer sådana data från vår information när du bokar biljett hos oss
Information om resvanor och preferenser – Destinationer, semesterns längd, typ av semester, inklusive om du reser tillsammans med hushållsmedlemmar (t.ex. familjesemester), benägenhet att boka en viss semestertyp eller destination, eller om du gärna bokar om hos oss inom en viss tid. Här finns även information om marknadsföringssegment som vi lägger till dig i

Vi sammanställer sådan information från din bokningsinformation och vår profilering och personanpassade reklam – se nedan "Profilering och personanpassad reklam"

Reklam- och databehandlingspreferenser  – Om du vill få marknadsföringsmeddelanden av oss och hur du vill att vi kontaktar dig  Vi sparar information om marknadsföringspreferenser när du berättar om dessa, inklusive vad du väljer i [preferenscenter]
Teknisk information om hur du använder dig av vår webbplats – – Information om webbläsare, anordning och internetanslutning som du använder när du söker igenom vår webbplats, teknisk information, inklusive IP-adress, webbläsartyp och -version, tidzoninställning, tilläggsprograms typ och version, operativsystem och plattform.  Vår webbplats kan till exempel se om du använder mobiltelefon eller skrivbordsdator Din anordning överlämnar sådan information när du söker igenom vår webbplats (oavsett om du är inloggad på ditt konto eller har accepterat cookies eller inte)
Cookies - Våra webbplatsbutiker lagrar små textfiler på din anordning, som identifierar din webbläsare.  Läs vidare nedan om Cookies och annan spårningsteknik När du besöker vår webbplats och använder våra tjänster måste identifiera dig, t.ex. när du bokar kryssning, loggar in på ditt konto, när du vill att vi identifierar dig som medlem i ett lojalitetsprogram och när vi behöver komma ihåg dina preferenser.  Cookies kan också ställas in när du öppnar våra emejl.
Information om hur du samverkar med vår webbplats  – Förutom teknisk information ovan samlar vi in information om besök på våra webbplatser, inklusive hela webbadresser till de platser du besökt, klickningsvägen, genom och från vår webbplats (inklusive datum och tid och huruvida du använt en sökmotor); produkter som du tittat på eller sökt efter; sidresponstider, nedladdningsfel, hur länge besök på vissa sidor varat, information om samverkan på sidor (t.ex. rullning, klickning och mouseovers), samt metoder som använts för att söka dig någon annanstans från sidan, samt telefonnummer som använts för att ringa vårt kundservicenummer När du söker igenom vår webbplats
Information om hur du samverkar med våra emejl – Vi använder element som är inbäddade i våra emejl (t.ex. bilder och ”clear images”) som ger information om huruvida du öppnat eller läst ett emejl eller inte.  Om du följer länkar i våra emejl kanske vi även lägger cookies i ditt system, om cookies har aktiverats.  Sådan information talar även om för oss om hur benägen du är att samverka med våra emejl När du öppnar och samverkar med ett emejl som vi skickat (såvida inte du har valt bort tjänsten).  Vi sammanställer information om hur du samverkar med våra emejl från våra profilerings- och personanpassade marknadsföringsaktiviteter. Se nedan "Profilering och personanpassad marknadsföring"
Information om hur du använder dig av kasinon ombord  – Royal Caribbean International spårar information om spel och hur mycket du lägger ut i kasinon ombord, om du använder dig av dem.  Royal Caribbean International använder sig ibland av sådan information för att identifiera konsumenter som tillför mycket värde, som kanske är intresserade av kasinospel Om du använder dig av kasinon ombord under en kryssning, samlar Royal Caribbean International in sådan information när du spelar, inklusive när du använder ditt SeaPass-kort när du spelar

   

5. Hur vi använder dina personliga data och vem vi delar dem med

5.1 I det här avsnittet förklaras hur vi använder personliga data som räknats upp ovan och vem vi delar dem med.

5.2 Vi använder personliga data enligt följande:

(a) För att kunna hantera dina bokningar hos oss och för att kunna erbjuda tjänster som du begär före, under och efter en kryssning

Vi behöver kunna använda personliga data för att leverera tjänster när du bokar en kryssning.Exempel: när du reser med oss behöver vi personliga data för att kunna skicka bokningsbekräftelse, för att kunna hantera bokningen, för att kunna skicka fakturor, för att kunna behandla betalningar, för att checka in dig när du går ombord på våra båtar, för att hålla reda på dig ombord, för att leverera förmåner med anknytning till lojalitetsprogram, för att kunna leverera ytterligare produkter och tjänster ombord (till exempel när du bokar utflykter på land och besöker våra butiker, restauranger och kasinon).

(b) För att göra vår webbplats användarvänlig och för att underlätta planering av kryssningen

De personliga data vi samlar in när du använder vår webbplats hjälper oss att se till att webbplatsen fungerar smidigt (till exempel så att vi vet att det är du när du loggar in på ditt konto).Vi försöker ständigt förbättra platsdesignen och innehållet, för att underlätta planering av kryssningen. Att ha information om hur du använder platsen är till hjälp därvidlag.Vi använder även sådan information för att ta reda hur intresserade kunder är av webbplatsens olika delar, samt de produkter och tjänster som vi säljer på nätet.Vi använder även dina data till att underlätta bokning av kryssningsbiljetter.Till exempel kan vi komma ihåg det du har sökt efter, så att du kan fortsätta på samma ställe om du av någon anledning behövt avbryta sökningen.

(c) För att hantera dina relationer med oss som konsument och för att leverera personanpassad service

När du registrerar dig på vår webbplats eller bokar biljett, skapar vi en konsumentprofil åt dig i våra system.Det här är din digitala profil som samlar in personliga data och identifierar dig i de olika företag som ingår i koncernen Royal Caribbean International.Konsumentprofilen gör att vi kan leverera personanpassad service när du söker efter kryssningar, bokar och reser med oss eller kontaktar oss per telefon eller emejl.Vi använder även konsumentprofilen för att personanpassa marknadsmeddelandena som vi skickar.Vi använder också din information för att be om feedback om våra tjänster.

(d) Marknadsföring

Vi använder din kontaktinformation för marknadsföring, inklusive att skicka information om produkter och tjänster som vi och koncernen Royal Caribbean International erbjuder.Vi använder även personliga data för att personanpassa marknadsföringsmeddelanden, för att göra dem mer relevanta för dig och för att mäta hur kontakterna med våra marknadsföringskampanjer fungerar.Se nedan Direkt marknadsföring och Profilering och personanpassad marknadsföring för vidare information, inklusive hur du uppdaterar preferenserna och hur du väljer att inte vara med i någonting.

Royal Caribbean International använder personliga data för ytterligare marknadsföring med anknytning till kasinon ombord, genom att spåra gästernas spelaktivitet, för att: (i) kunna leverera relaterade programförmåner; (ii) rangordna spelare; (iii) skicka kasinorelaterade meddelande med direkt marknadsföring; (iv) bevilja krediter till grupper som spelar på kasinon; och (v) för att på ett bättre sätt förstå hur spelare använder sig av kasinon ombord.

(e) Juridiska skyldigheter

Ibland måste vi uppfylla vissa juridiska krav om att samla in, lagra och yppa personliga data, till exempel gentemot tull- och hamnmyndigheter, för att våra fartyg ska få lägga till och när vi måste samarbeta med polismyndigheter, inklusive vid brottsutredning.

5.3 Vi får dela personliga data med följande mottagare av ovanstående skäl:

(a) Övriga företag i koncernen Royal Caribbean International

Royal Caribbean är en global verksamhet. Vi måste därför kunna dela personliga data med andra företag i koncernen, av ovanstående skäl, för att kunna erbjuda dig flest möjliga destinationer, samt kunna driva verksamhet med fartyg runt om i världen.Vi delar data med moderbolaget, Royal Caribbean Cruises Ltd i Miami, Florida, under verksamhetsnamnet Royal Caribbean International och övriga företag i koncernen Royal Caribbean International.

(b) Researrangörer och internationella samarbetspartners

När du bokar biljett genom researrangör eller lokal samarbetspartner, kan vi behöva skicka information om en bokning till dessa.

(c) Leverantörer och serviceleverantörer

Vi använder oss av produkter och tjänster från tredje partens leverantörer för att driva vår verksamhet.Vi använder oss till exempel av resebokningssystem som tillhandahålls av Sabre och Amadeus, för att kunna lämna tillgänglighetsinformation vid behov av flygbokning i samband med en kryssning.Vi väljer noga våra leverantörer och har skydd för att se till att de skyddar personliga data.

(d) Betalningsleverantörer

Vi måste kunna dela personliga data med tredje partens betalningsleverantörer, för att kunna behandla kortbetalning.

(e) Hamn- och tullmyndigheter, andra statliga myndigheter, polismyndigheter, domstolar och stämningsparter

Vi måste kunna dela personliga data när det krävs enligt lagstiftning i de länder där vi verkar.Lokala hamn- och tullmyndigheter kräver passagerarinformation för att kunna registrera våra fartyg i de hamnar där de lägger till.Polismyndigheter kan dessutom kräva tillgång till personliga data, inklusive i samband med brottsutredning, eller så kan vi beordras yppa personliga data av domstol eller i samband med rättsprocess.

(f) Sociala medier

Vi delar personliga data – inklusive namn, emejladress och födelsedatum – med tredje partens sociala medier, inklusive Facebook, för att de plattformarna ska kunna visa dig riktad reklam.Vill du inte att vi gör detta har du rätt att välja bort sådan reklam.

5.4 Att dela data med Royal Caribbean International och andra mottagare som listas ovan innebär att personliga data skickas utanför EES, inklusive till USA.  Se Internationell överföring nedan där det står mer om hur vi skyddar data när vi skickar den utomlands.

    

6. Direkt marknadsföring

6.1 Marknadsföringsmeddelanden - Vi kan kontakta dig av marknadsföringsskäl, inklusive för att då och då berätta mer om våra tjänster, dela nyheter eller berätta om kampanjer.  Du bestämmer alltid över emejlen du får. Du kan uppdatera preferenser eller välja bort dem helt närsomhelst genom [preferenscenter], genom att följa länkarna i våra emejl eller genom att kontakta oss. Även om du har bett att inte få marknadsföringsmeddelanden, behöver vi ändå kunna kontakta dig i samband med bokning.

6.2 Marknadsföringsmeddelanden från Royal Caribbean International – Vissa tjänster och aktiviteter ombord på våra fartyg leds av andra företag i koncernen Royal Caribbean.  Royal Caribbean International kan kontakta dig om sådana tjänster och aktiviteter – inklusive information och kampanjer med anknytning till kasinon ombord – om du har valt att få marknadsföringsmeddelanden från Royal Caribbean International.  Du går också att närsomhelst på samma sätt välja att inte få dylika meddelanden.

    

7. Profilering och personanpassad marknadsföring

7.1 Profileringsöversikt: Vi anser det vara viktigt att veta vilka semestertyper som konsumenterna är intresserade av, så att vi kan göra marknadsföringen relevant och riktad.  Vi gör detta genom att använda personliga data för att bygga en profil om dig, så att vi kan reda ut vilka av våra marknadsföringssegment som passar dig bäst..

7.2 Personliga data: Av de personliga data som har om dig (se ovanstående fullständiga lista), kan vår modell ta hänsyn till ålder, kön, hushållets och resornas sammansättning, postnummer, hur du har samverkat med vår webbplats och marknadsföringsemejlen och bokningshistorik (inklusive destinationer, fartyg du har åkt med och vad för slags boende du valt).  Vi använder inte alltid alla dessa datakategorier, om vi saknar information om dig eller om den inte är relevant för våra marknadsföringsaktiviteter.

7.3 Hur vi skapar din profil och vilken information vi får ut av den:

(a) Statistisk analys - Vi matar in ovanstående data i en egenutvecklad statistisk modell. Resultatet ger information om hur du bokat tidigare och hur du kan tänkas boka i framtiden, till exempel:

(i) Värdet eller sannolika värdet hos de bokningar du gjort hos oss;

(ii) Om du har en benägenhet att boka om inom 12 månader efter kryssningen senast, samt de destinationer som du ofta bokar; samt

(iii) I hur stor grad du samverkar med våra marknadsföringsemejl.

(b) Marknadsföringssegment - Vi försöker matcha varje konsument med ett eller flera fördefinierade segment för att brett anpassa våra marknadsföringsmeddelanden till rätt publik.  Vi definierar våra segment med hjälp av breda befolkningsdata. Vi använder inte personliga data till detta.  Du finns med i ett segment med hundratals andra konsumenter. Därför är denna process allmänt sett inte starkt individualiserad.

7.4 Exempel:  Du har precis registrerat dig på vår webbplats (du har gett oss din kontaktinformation) och du har aldrig tidigare bokat kryssning.  Under de närmsta dagarna söker du efter kryssningar som allmänt sett är omtyckta av familjer (du ger oss data efter samverkan med webbplatsen).  Vi kanske använder datan till att lägga till dig i ett av våra familjesegment, så att du får relevanta emejl.

7.5 Vad detta innebär för dig: Att anpassa våra marknadsföringskampanjer efter din profil eller segment innebär att du ska kunna få mer relevanta meddelanden.  Det är bra för oss eftersom vi vet att det är mer sannolikt att du bokar en semester som passar dina krav.  Vi hoppas att det är bra för dig med, eftersom det hjälper dig hitta semestrar som du är intresserad av.  Vi kanske också skickar specialerbjudanden på din födelsedag.

7.6 Riktad reklam genom tredje partens sociala medier: Vi kanske delar personliga data – inklusive namn, emejladress och födelsedag – med tredje partens sociala medier, bland annat Facebook, så att sådana plattformar kan visa dig riktad reklam.  Du kan be oss att inte dela personliga data med plattformar. Dock måste du själv kontakta plattformen med begäran vad gäller hur den använder personliga data. Detta kan vi inte reglera.

7.7 Du kan välja att inte vara med: Du bestämmer alltid över dina data.  Du kan uppdatera marknadsföringspreferenserna eller välja att inte vara med i personanpassad marknadsföring, närsomhelst genom att gå till [preferenscenter].

    

8. Cookies och annan spårningsteknik

8.1 Vi använder cookiedata och annan teknik för att samla in information på våra webbsidor, av många olika skäl, till exempel för att förbättra vår webbplats design och innehåll, samt för att vi ska kunna ge dig en mer personanpassad upplevelse när du söker på internet. De flesta webbläsare har ett val där du kan stänga av alla cookies eller be datorn tala om varje gång en begäran om att placera en cookie görs. Om du stänger av cookies (eller inte accepterar en begäran om att placera en cookie), kommer du inte att ha tillgång till vissa funktioner på våra webbplatser, samt vissa tjänster, t.ex. att kunna köpa en kryssning eller automatiskt identifieras som lojalitetsmedlem.  Det är heller inte säkert att vi kan komma ihåg dina preferenser, inklusive i förhållande till marknadsföringsmaterial på vår webbplats, utan att använda cookies. För att läsa mer ingående information om vår cookiepolicy, gå till cookieinformationssidan.

    

9. Internationell överföring av personliga data

9.1 Royal Caribbean är en global verksamhet. Vi måste därför kunna dela personliga data med andra företag i vår koncern, av de skäl som vi beskriver i policyn häri.  Det innebär att vi skickar personliga data utanför Storbritannien och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), inklusive till Royal Caribbean International i USA, som tillhandahåller och driver de servrar som vi använder i vår verksamhet och på vilka dina personliga data lagras.

9.2 Ibland måste personliga data skickas utanför EES för att ska kunna fullfölja det avtal vi ingått med dig (t.ex. att tillhandahålla en kryssning).

9.3 Vi använder ofta Europarådets standardklausuler för dataskydd för att skydda personliga data när de skickas utanför EES. 

    

10. Juridisk grund för användande av personliga data och legitima intressen

10.1 Juridisk grund  – Vi behandlar endast personliga data om minst ett av följande gäller:

(a) Du har medgivit behandlandet av personliga data för ett visst ändamål. Vi behandlar känsliga personliga data och skickar elektroniska meddelanden med direkt marknadsföring, efter att du medgivit detta;

(b) Behandlandet är nödvändigt för att vi ska kunna fullfölja det avtal vi ingått med dig (t.ex. att tillhandahålla en kryssning) eller för att kunna utföra vissa steg på i begäran innan vi ingår avtal;

(c) Vi behöver behandla personliga data för att uppfylla juridiska krav;

(d) Vi behöver behandla personliga data för att skydda viktiga intressen (dina eller någon annans), till exempel ett akut sjuktillstånd; eller

(e) Behandling behövs för våra eller en tredje parts legitima intressen.

10.2 Legitima intressen - Vi förlitar oss på flera legitima intressen för att använda och dela personliga data, inklusive följande:

(a) Förbättra våra produkter och tjänster;

(b) Förstå hur kunderna reser hos oss;

(c) Marknadsföring och kampanjer;

(d) Identifiera och hitta nya sätt att utveckla och utöka vår verksamhet; samt

(e) Skydda vår personal och gäster.

     

11. Datalagring

11.1 Vi lagrar personliga data endast så länge det behövs: (i) av de skäl som beskrivs i policyn häri; (ii) för att ge dig tillgång till våra produkter och tjänster; (iii) för att uppfylla juridiska krav (t.ex. för att uppfylla skatte- eller redovisningskrav eller i samband med rättsprocess); eller (iv) för att uppfylla våra vanliga policyer för lagring av affärsdata.

   

12. Rättigheter

12.1 Kontakta oss om du vill hantera, ändra, begränsa eller ta bort personliga data som vi har lagrat om dig.  Du kan även gå till [preferenscenter] för att uppdatera preferenser för direkt marknadsföring eller för att välja att inte vara med i profilering och personanpassad marknadsföring.

12.2 Du har följande rättigheter vad gäller personliga data. I vissa fall kan du be oss göra följande:

(a) Ge tillgång till personliga data som vi lagrat om dig;

(b) Rätt felaktiga personliga data;

(c) Ta bort personliga data;

(d) Begränsa behandling av personliga data;

(e) Ta emot invändning mot att vi behandlar personliga data;

(f) Ta emot invändning mot att vi använder personliga data för profilering för direkt marknadsföring; eller

(g) Ge dig kopia på personliga data i ett lättillgängligt format.

12.3 När du har lämnat medgivande om att vi får använda personliga data, har du rätt att närsomhelst ta tillbaka medgivandet.  Kontakta oss om du vill göra detta.

   

13. Kontakta oss med klagomål

13.1 Du har rätt att lämna klagomål om hur vi behandlar personliga data.











Phones (<768px) xs Tablets (≥768px) sm Desktops (≥992px) md Desktops (≥1200px) lg

På grund av ett tekniskt fel i vårt bokningssystem kan det förekomma fel prisangivelser för singelbokningar. Vid eventuell bokning gäller det pris som anges på den bokningsbekräftelse du mottar på e-post efter genomförd bokning. Vi beklagar detta och arbetar på att åtgärda problemet. Kontakta vår kundservice för korrekta priser på telefon 0200 88 01 55 (måndag-fredag kl. 09.00-17.00)